Första advent

Snart har vi bott i huset i fem månader, det är helt overkligt vad fort tiden gått. Första advent bjöd då inte på något härligt vinterväder... Plusgrader, regn och halka, usch. På lördag förmiddag var vi ute och vad vi frös, närmare -10 och inatt när vi åkte hem från julbordet på aveny höll vi knappt på ta oss över vägen för att det var helt blankt när vi gick från bussen.

Så idag blev det premiärsandning i backen. Bubba ville också hjälpa husse. Jag har anmält Bubba till Sundsvalls Lussekatt ;) Gå in här på st.nu/lussekatt, sök på Bubba längst ner :)



Igår bakade jag lussekatter (och matbröd "som vanligt") så idag blev det en lussebulle och en pepparkaka till första adventsljuständandet :)

Matbröd bakar jag ungefär en gång i månaden, det är så gott och håller sig så mycket bättre än köpt bröd i frysen. Kan rekommenderas, därför bjuder jag på ett recept här. Äran för receptet ska jag inte ta åt mig, det har jag fått från min kompis Emma M :)

Filmjölkslimpa i långpanna
(175 grader, 45 min - 1 tim)
7 dl Vetemjöl
7 dl Rågsikt
7 dl Grahamsmjöl
4 dl Ljus Sirap
2 tsk Salt
5 tsk Bikarbonat
1 l Filmjölk
(Litet russinpaket - vi hoppar russinen, strör ibland lite solrosfrön uppepå brödet innan gräddning)

Blanda alla torrvaror i en bunke. Tillsätt fil och sirap och rör ihop. Grädda i en smord och mjölad långpanna.

Kommentarer
Postat av: Mia

Vad mycket snö ni har hemma i Sundsvall!! Här i Småland har vi bara lera...

Ska provbaka ditt bröd när tillfälle ges! :D

2008-11-30 @ 23:05:48
URL: http://grundberg.nu/villakalmar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0